EPISODE 38: 19.SEPTEMBER 2023. STAS MED GJESTER I STUDIO.

Dette innlegget lages i starten av 2024. Bloggen har stått på pause siden november 2021. 

Jeg har bestemt meg for å blåse liv i bloggen igjen, men for at jeg skal klare å komme igang har jeg bestemt meg for å lage et kort innlegg ("høydepunkt") fra YouTube episodene jeg har spilt inn siden den gang. 

Søk på Godt gammeldags håndarbeid på YouTube så finner dere episodene. 

______________________________________________________

STAS MED GJESTER I STUDIO: INGER LISE, INGER OG JORUNN 

SNAKKER OM STRIKKING OG SØM. 

Har du ikke sett episoden så må jeg i all beskjedenhet anbefale at du gjør det :) . Hele episoden er krydret med massevis av gode tips, så ha notatblokka klar :) . Den er lang, men du kan jo ta pauser akkurat når du vil.  

DERE FINNER STRIKKEPRODUKTENE VI SNAKKER OM PÅ RAVELRY OG INSTAGRAM: 

INGER: Ravelry: Marihona , Instagram: @strikkelundgreen

INGER LISE: Ravelry: stabburlise , Instagram: @ingerliseruud


Utfordring fra Inger Lise og Inger til meg: Strikke sommertopp. Det har jeg nemelig aldri gjort.

Her samler jeg opp noen av tipsene fra episoden. Helt uten system 😊. 

Oppskrift på glassbrikkene som Inger hekler ligger gratis på Facebooksiden til Bittami. «Bittamis Design for strikkelysne». Under Filer. Her ligger også mange andre fine gratisoppskrifter ! 

Inger Lise har et tips for deg som synes det er vanskelig å sette sammen farger feks i en kofte. Hun anbefaler å lage vikleprøve på en pappbit. Skal du strikke tre omganger av en farge så vikle tre runder rundt pappen, så feks to runder om det er to omg av nest farge.. osv.. Kutter ikke tråden, kan brukes etterpå. Ser om fargene dreper hverandre... Prøvelapper strikker hun for å finne strikkefastheten. -Steven West har også mange YouTube filmer der han snakker om fargesammensetninger. ¨ Vi anbefaler alle strikkebutikker å ha et bord der vi kan legge ut over garn for å sette sammen farger. 

Inger Lises favorittdesigner: Valentina Bogdanova, verdt å sjekke ut. Engelske mønster, lett å lese. Videolenker i mønsteret.

Dylon Colour Catcher anbefales ved vask av sterke farger. Er en engangsklut som samler opp overskuddsfargen og hindrer at fargen smitter til andre farger på plagget eller andre plagg i maskinen.  Den beskytter også fargestyrken. Bruk såpe som vanlig. Kan også bruke litt eddik i skyllevannet så er du helt trygg. Inger Lise bruker lappene til andre hobbyprosjekt. 

Strikker du med to garntyper samtidig anbefaler Inger Lise å bruke en perle, knapp eller liknende for å samle trådene. Perlen ligger inni hånden.

En ting som inspirerte meg: Inger Lises oppbevaringsvesker med blank plast foran slik at innholdet vises. Slike skal jeg sy. Se episoden.  Lett å se hva som er inni. 

Flettepinne som så ser ut som en krok...

Linjal med forstørrelsesglass. 

Tannbørsteetui til strømpepinner. 

Fryseklype 

Søm: Sy med plast. Legge mønsteret under plasten. Tegne av med vannfast tusj. Tusjen fjernes fra linjalen med neglelakkfjerner. ¨ Dersom du ikke har trykkfot for plast så kan du ta matt blank tape under trykkfoten.

På slutten av episoden viser jeg litt "redesign" . Genser fikk ny hals og to Bergans bukser fikk nye lommer. Ubrukelige ting som ble perfekt! 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar