FORMIDDAGSAKTIVITET PÅ RONDASTÅK. : "PYNT MED NATUREN".


Ikke nok med at fjellfestivalen serverte god musikk, de arrangerer også forskellige aktiviteter/kurs på formiddagen for publikum som orket det..

Jeg gikk på «Pynt med naturen» med superflinke og kunnskapsrike Gro og Harald fra Bjørke Gartneri på Kvam. Ingen tvil om at de kan faget sitt! 
I dette innlegget deler jeg tips jeg fikk. Mest for å huske det selv, men har andre glede av det er det topp. 




Vi kunne velge om vi ville lage krans, hjerte eller dekorasjon i en kasse.
Jeg hadde lyst å lage alt, men valgte kasse. Harald hadde brukt gamle paller og kosteskaft og skjært ut delene til kassene. Vi skulle spikre den sammen selv, men kunst og håndverklæreren Jorunn spurte fint om Harald kunne gjøre det 😊.

Her er resultatet mitt :) 
Så får tiden vise om det er starten på en ny hobby .


Gro startet med å vise hvordan og setter sammen en krans/hjerte. For å sikre at delene satt godt sammen brukte hun tynn ståltråd som hun strammet godt. Deretter bygde hun den ut med strå, mose, kvister, greiner osv. (Fin med lys på til jul).


Deretter viste hun hvordan hun bygger opp en dekorasjon.
I tillegg til naturmateriale («kjerringkjerv», greiner fra lerketre, kongler (kan brukes fra begge sider), einer, bjørkekvister (tok bort bladene), mose, lyng) hadde hun med seg blomsterpinner (om vi ønsker at noe, for eksempel erteblomster, skal vikle seg oppover), oasis, brett til å feste oasisen på, ståltråd, solsikker, gerbra, lavendel, margeritter og bånd (hvitt, grov struktur nesten som hjortbånd, men tynnere.) til sløyfe på krans/hjerte.
Den tykke ståltråden (stenger) bøyde vi til «kramper» for å feste mose, bjørkepinner osv. For å feste kongler la vi ståltråden rundt kongla og snurret noen ganger.


Oasisen må være gjennomvåt før bruk. Skjær den litt høyere enn kassa slik at vi kan stikke inn delene fra alle sidene. Snitt (klipp eller skjær) alt du putter inn i Oasisen, da sitter det bedre og trekker bedre til seg vann.  Tenk at delene skal inn mot midten av oasisen. Hele oasisen må tettes.
Når solsikkene dør kan de gule kronbladene tas av og det brune vil fortsatt være dekorativt.
Jeg valgte å dra av kronbladene med det samme da jeg synes at solsikken var for dominerende. 



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar