HISTORIEN OM DEN GRØNNE VOTTEN :)


Tidlig i høst tok jeg utgangspunkt i dette  mønsteret på "Kjerstistrikk" sin blogg og strikka meg fine grønne votter. Har brukt mønsteret en gang før, men denne gangen redigerte jeg mønsteret slik at det ble perfekt for meg :).
Dessverre mista jeg den ene votten første gang de var i bruk.  I stedet for å springe på fjellet og lete valgte jeg å strikke en ny. Heldigvis hadde jeg garn på lager, men grrrrrr brrrrrr litt for lite...og da var det bare ut å kjøpe et nøste til..
Håper votten som ligger på fjellet et sted varmer de som overvintrer der oppe (Alf Prøysen: "Den grønne votten" :) ).



Mine endringer :
Pinne 5,5, dbl. finull. 96 gram.
I stedet for 30 omganger etter tommeltotten (før felling) strikka jeg 26 omganger.
Jeg kan ikke fordra og strikke med fire pinner, bruker derfor en rundpinne med "magic loop".
Feller slik at fellemaskene vender mot midten.
Starter med å strikke en rett (kantmaske), 1 maske løs av, strikk 1 maske, og dra den løse masken
over. Deretter strikker jeg til det står tre masker igjen på første halvdel (før buen), da strikker jeg to sammen og en rett. Gjentar det samme etter buen. En omgang mellom hver felling til det er 12 masker igjen, da felles hver omg. til 8 masker... fell av, og snurp sammen.
Tommel: Plukk opp 16 masker, 14 omganger, fell som på votten to ganger.
Tovet i vaskemaskin.

Strikket et orange par også med det sammen jeg var i gang. Lik de grønne. Finull, pinne 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar