UTSTILLINGEN “KAFFE FASSETT 50 YEARS IN COLOUR” HADELAND GLASSVERK


Herlig start på utstillingen. 
Før vi kom inn møtte vi en vegg med prøvelapper der vi ble oppfordret til å røre. 
Må innrømme at det var vanskelig å holde fingrene fra fatet på resten av utstillingen :). 
Vi snakker tekstil med taktile overflater som setter "berøringssansen" vår i sving.



Deretter var det bare å la seg inspirere og imponere av lappeteknikk, broderi og intarsiastrikkingen til denne verdensberømte tekstilkunstneren. 
Et hav av farger og grunnformer som glir i hverandre.
Artig at han også viser oss hvordan han jobber. Collagen over er inspirasjonsveggen hans.

Når jeg går gjennom utstillingen i hodet kommer det fram en link til faglærerutdannelsen jeg tok fra 1986-90. Det var der jeg "ble kjent" med denne fantastiske tekstilkunstneren. 
I den sammenheng må jeg nevne at jeg var så heldig at jeg gikk i klassen til tekstilkunstner Karin Stang. Karin var litt eldre enn oss andre, og en mester i bl.a. strikking. Husker at Karin brukte massevis av farger og former i strikkingen sin, og at hun hele tiden strikket fra retten selv om hun strikket fram og tilbake. Denne teknikken lærte jeg av henne, og har hatt stor nytte av når jeg skal lære venstrehendte elever å strikke.


Tilbake til utstillingen. 
Fassett har mange dyktige samarbeidspartnere. Det sier seg selv at han ikke kunne rekke å gjøre alt dette alene, og det legger han heller ikke skjul på.

Utstillingen viser en lek med farger og grunnformer inspirert av alt fra gamle vevmønster fra 1600 tallet til omgivelsene rundt oss.
Frukt, grønnsaker, blomster, kvadrater, sirkler, trekanter, stiliserte figurer osv.

Et hav av fargenyanser i samme arbeid. På noen strikkearbeider har han skiftet farge 40 ganger på samme rekke...














Takk for en trivelig formiddag Ida ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar