New York...New York. Høstferien 2014.

Starter med noen reisetips. Vi var veldig fornøyd med valget vårt av reisehåndbøker. Tre veldig forskjellige bøker. Har du planer om å reise med det første, er det bare å invistere i den første med det samme. Freddy`s New York. Les mer om boka her :)

Tips nr 2 må være: Sjekk at magnetstripa på bankkortet ditt virker. Ingen butikker bruker chip :(.
Og det fikk jeg erfare. Ble en billig tur på meg :).
Heldigvis har jeg en mann som villig drar bankkortet, men han ble litt lei av at han måtte være med inn i alle stoff, garn, sko og klesbutikker :)

Tips nr 3: Stay.com. Kjempefin norsk reiseapp der kart og anbefalinger  er tilgjengelig offline. Kan synkroniseres med resten av reisefølge :)

Vi leide leilighet av norske Jarl Haugedal på New Jersey siden med fantastisk utsikt mot Manhatten. Les mer om utleieleilighetene her.

FØR VI REISTE FIKK VI NOEN KAFE OG RESTAURANTANBEFALINGER, OG DE DELER JEG GJERNE VIDERE :)

Kitchenette . 156 Chambers St, NY. Kul frokostplass :)
Ellen`s Stardust Cafe.
Syngende kelnere  som drømmer om en jobb på Broadway.
Store, gode amerikanske burgere og milkshake i særklasse.

Nedlagt bensinstasjon omgjort til morsom kafe/bar/grill.
 40 East 4th StBoweryNew York CityNY
Morsomt interiør i retrostil.
Mercato. God italiensk restaurant. 352 west 39th st.

TUREN VARTE FRA TIRSDAG TIL SØNDAG (MELLOMLANDET PÅ ISLAND) OG DET SIER SEG SELV AT VI IKKE KUNNE REKKE "ALT" PÅ SÅ FÅ DAGER. DESSVERRE VAR IKKE VÆRGUDENE MED OSS MESTEPARTEN AV TUREN SÅ F.EKS. BROOKLYN BRIDGE OG VINTAGE BUTIKKENE I BROOKLYN MÅ VENTE TIL EN ANNEN GANG.

Mellomlanding på Island... .. og da var det Lars, ikke Marit Serianna :) ,
som prøvesmakte noen lokale drinker :)

Værgudene var ikke helt med oss nei.......... :)

Noen butikker måtte bare betraktes fra utsiden...., heldigvis har Marit Serianna Gucci klokke
fra før :), men på Apple butikken..der gikk det x-antall timer. Lars skulle ha seg iPhone6, og for å få tak i det var det kølapp og kø i timesvis... var bare så vidt vi rakk et av turens store høydepunkt.
Ishockeykampen mellom New York Rangers og Chicago Blackhawks. Heldigvis rakk vi det selv om vi ikke hadde fått printet ut billettene på forhånd.... NYTT TIPS: Staples - har printere der billetter o.l. kan printes :).... og det ligger en to kvartaler nedenfor stadion.....

Her har jeg bildet som VG ikke hadde i sin reportasje. Mads skåra på straffe! Stor kamp. Kjempegøy.

New York..........New York :)

Fra turens topp til turens store skuffelse. Såg Lion King i London da Marit Serianna var 7 år, nå skulle vi nyte den igjen på Broadway.....men slik gikk det ikke... lyd og kulisser la en demper på opplevelsen.... så vi MÅ nok ta oss en tur til London igjen om ikke alt for lenge ;)
Tilbake til vår fantastiske utsikt fra leiligheten på New Jersey ;) . Da vi kom fram første kvelden sleit vi litt med å finne en brukbar spiseplass. Fant etterhvert City Diner rett borti gata, helt grei frokostplass... sikkert grei til middag også :)

Legg til bildetekst
9.11.01 blir aldri glemt. De to øverste bildene viser minnesmerker på New Jersey siden og de to nederste er fra Ground Zero (tomten der tvillingtårnene World Trade Center stod inntil de ble ødelagt).
"Freedom Tower"
Det er
 541 meter høyt og  skal være ferdig i 2017

9/11-museet er tegnet av Snøhetta.

På den finaste dagen tok vi turen på toppen av Rockefeller center 260 meter opp i lufta :)

Siden vi var så kort tid i NY hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle dra med de to andre i alt for mange stoff og garn butikker, men
Purl Soho og Mood....ja, dit bare måtte jeg :)
Og jeg ble ikke skuffa. Litt handel ble det også.

I stedet for å reise ut til frihetsgudinnen i overfylte "statue cruises" båter valgte vi båttur rundt Mathatten. Anbefaler ikke hele den turen, ble litt langdrug, men en mindre tur for å se frihetsgudinnen (1886) og skyskraperene fra Hudson river bør tas :)

Veldig kjekt å møte våre hyttenaboene våre i selveste NY :)

Den fantastiske jernbanestasjonen var verdt et besøk i seg selv, og at det var en Apple butikk der gjorde den ikke dårligere:)

Avslutter innlegget med dette frigjøringsbildet....