HEIMLAGA I MARS OG APRIL :)


En av UFO`ene mine er ferdig og alt garnet er brukt opp :)
Garnet kjøpte jeg i København i høstferien i fjor. Liker å kjøpe garn som souvenir når jeg er ute å reiser :). Dette kan jeg virkelig anbefale. Tenker at det blir en tur til denne butikken ved neste Københavnbesøk også.

Leggvarmere: 
Opplegg 52 masker pinne nr 5. To rett og to vrang i 50 cm eller til ønsket lengde.

Hals av "restegarnet": 
Opplegg 116 masker, pinne nr 5. To rett og to vrang i ca 14 cm. Øk til tre rett og to vrang.
Strikk tre omg. Øk til 5 rett og to vrang.... strikk til garnet er brukt opp :)




Mamma liker ikke at jeg viser fram ting hun lager, men jeg gjør det likevel :)
Dette er en brøkdel av produksjonen hennes siste månedene. Heldige oss som får!
Tror favorittgarnet hennes til sokker fortiden er STERK fra  Du Store Alpakka ( iflg. produsenten: slitesterk bruksgarn i 40% alpakka og 40% merinoull som er forsterket med nylon 20%).



 

Er også veldig godt fornøyd på desse vottene. Strikket med to tråder finullgarn. Tror jeg brukte pinne nr 5 (eller var det 5,5...). Blir garantert flere par, men da fire omganger mindre etter tommelen før fellingen. Oppskriften fant jeg hos "Kjerstrikk" . Men lærte en annen felling av mamma som jeg synes ble finere (samme som brukes på selbuvotter).
Ferdig tova ble vottene 30 cm. Før toving 37 cm. Tommelen var nesten 10 cm lang før toving og ca 7 etter.

















Som jeg nevnte tidligere i dette innlegget liker jeg å kjøpe garn som souvenir. Dette garnet er fra York :)
Inspirasjon til kjøkkenhåndkle fant jeg i Olavas verden :) . Knappen er fra Snella og Petronella..
Kluten er strikket: omg. rett, neste omg. 1 rett, 1 vrang..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar