Tutorial sminkepung, pennal eller toalettveske.


 Har laget en tutorial på toalettmappe, pennal eller sminkepung. 
Prinsippet er det samme.
Finnes mange tilsvarende ute på nettet, så google i veg :)

Klipp fire like store stoffstykker. To til for, og to til hovedstoff.
Denne er klippt på 21x30 cm.
Pennalet 12x26 cm.
Sy sikk-sakk eller overlock over delene (kan sløyfes...)
og legg glidelåsen som vist på bildet.
Rettsiden på rettsiden av stoffet.
Jeg har brukt glidelås i metervare, men det er lettere om du har en glidelås som passer akkurat.

Fest på nåler.

Skift til glidelåslabb og sy en søm så nære glidelåsen som mulig.


Gjør det samme på andre siden.
Stryk delene fra hverandre.
Her kan det være lurt å sy fast glidelåsen til foret. (ikke til framstykke)
Dette for at låsen ikke skal sette seg fast etterpå.

Brett ut mappen som vist på bildet. Glidelåsen brettes ned mot foret.
Sy rundt, men pass på at glidelåsen er åpen og at du har en vrengeåpning i bunn på foret,





Klyvpress sømmene.

Ønskes flat bunn lages det hjørner som vist på bildet i alle fire hjørnene.


Sy over hjørnene. Jeg har sydd sømmen 2,5 cm inn fra hjørnet)
'
Vreng og sy igjen bunnen :) 

LYKKE TIL! 


4 kommentarer:

  1. hvor lang skal glidelåsen være??????????????

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å ha den så lang at den går litt utenfor stoffet på begge sider. Altså litt breiere enn bredden. :) Lykke til .

      Slett
  2. Følger sysnappen. Kjempebra! Og denne ser også veldig godt forklart ut, så denne skal jeg prøve meg på etterhvert. Takk. :)

    SvarSlett
  3. Ok men litt vanskelig for de som ikke har syd så mye

    SvarSlett