Strømpebukse på strikkemaskin - oppskrift.


HER KOMMER OPPSKRIFTER PÅ STRØMPEBUKSER STRIKKET PÅ STRIKKEMASKIN!!!


BLIR VELDIG GLAD OM DU FÅR NYTTE AV DETTE, MEN SETTER PRIS PÅ OM DU LINKER TIL SIDEN MIN DERSOM DU OFFENTLIGGJØR BILDER AV PRODUKTER STRIKKET ETTER MINE (mamma…eller var det opprinnelig.. tante Kjellaug ?…sine) MØNSTER. Strømpebukser strikket etter oppskriftene i bloggen kan ikke brukes for salg uten min tillatelse!




Jeg har lært å strikke strømpebukser av mamma. Mamma har nok lært det av tante Kjellaug, men oppskriftene som de er i dag har blitt til i årenes løp :)




GENERELL INFO OM STRØMPEBUKSER PÅ STRIKKEMASKINDette gjelder for alle størrelsene, og MÅ leses før start.
Har du ikke strikket hel og tå før anbefaler jeg at du strikker sokker først.
(oppskrift
her)
Jeg foretrekker Sisu eller Dale babyull til barnestrømpebuksene. Etter at barnet har begynt å gå er nok Sisu med nylonforsterkning best. Har også brukt Gjestal babyull i noen bukser. Strikkefastheten blir etter smak, men på min maskin fungerer 8,1 godt til Sisu og 8,2 til Dale baby.
Strømpebuksene strikkes i to deler. Venstre og høyre.
Husk å strikke andre del speilvendt (start på motsatt side).
Legg opp med hjelpegarn og strikk noen omganger.
Skriver ofte antall nåler i parentes i oppskriftene.

1. Strikk 12-14 omganger glattstrikk og plukk opp første omgang til dobbeltkant.
2. Strømpebuksene strikkes høyere bak: Ta ut alle nålene unntatt 4 i den siden som skal være midt bak. Forløfterne på 1 og dra over, ta inn en nål til på tilbaketuren.
Fortsett med å ta inn 4 + 1 nål til du kommer midt på arbeidet.
3. Så stiller du forløfterne på 2 igjen og strikker alle nålene videre.
4. ØK bak med å dra ut en nål i den siden som er midt bak på oppgitte omganger.
5. Etter hvert skal du øke i starten av hver omgang med å ta ut en ekstra nål.
6. Så begynner fellingen nedover låret. Da felles det med dobbeltnål (andre maske fra kanten flyttes oppå nabonåla) i begge sider på gitte omganger.
7. Hel (bilder for hvordan strikke hel og tå + maske sammen tåa finnes under strikking av sokker):
Sett halvparten av nålene i hvileposisjon (D). (Motsatt side som sleden)
Forløfterne på 1 (slik at maskene som står ute ikke strikkes).
Ta ut ytterste nåla på den siden sleden er og dra over en gang.
Ta ut ny nål på sammen sida som sleden er og dra over.
Fortsett slik på hver side til det står 6 masker igjen ( i noen oppskrifter har jeg skrevet for eksempel 7-6-7, det betyr at det er 6 masker i midten og 7 på hver side midt under helen)
Gå ut igjen på samme måte. Nålen nærmest sleden inn først.
Dra over, nåla på andre siden inn osv
8. Forløfterne på 2 – strikk lesten.
9. Forløfterne på 1 – strikk tåa akkurat som helen. Sett alle maskene på en tråd (eller pinne om du vil) og…
10. Mask pent sammen oppå tåa (sy maskesting som går i ett med omgangene)
11. Strikk det andre stykket speilvendt.
12. Sy pent sammen midt foran og midt bak (ta nåla i ytterste maske og sy fram og tilbake). Husk og sy rundt dobbeltkanten oppe slik at strikken kan tres gjennom – åpning til strikken på ”vranga” midt bak.
Sy også pent sammen på innersiden av lårene.


STRØMPEBUKSE STR 38-40
Les generell info øverst på siden før du starter.
Garn med strikkefasthet 10x10 cm: 24 masker x 36 omg
Jeg har brukt ca 350 gram dobbelt PT 12/2 kamgarn. (Utgått fra PT-garn???)
Innstilling 10,2

Opplegg 42-42
Strikk 14 omg. dobbeltkant (plukk opp første omg.)
Strikk strømpebuksen høyere (ta ut nåler til midt på arbeidet).
Omgang 30. Forløfterne på 2.
Strikk 10 omganger, øk en maske midt bak t.o.m. omg. 100. (49-42).
Strikk 2 omganger.
Øk i starten av hver omgang (begge sider) t.o.m. omg 130. (63-56).
Strikk 4 omganger fell i begge sider.
Fortsett med å strikke 4 omg – fell i begge sider t.o.m. omg 182 (50-43).
Strikk 10 omganger og fell i begge sider t.o.m omg. 366 (32-25)
Forløfterne på 1.
HEL: Sett 29 nåler i høyre side i hvilestilling, (sleden på venstre side).
Ta ut en nål fra venstre – dra over, ta ut en nål fra høyre – dra over …fortsett til det står 6 masker igjen midt på den ene halvdelen. Snu….start med å sette nålene inn igjen (beg. med nåla nærmest sleden). Helen ferdig omg 410.
Strikk 40 omganger lest.
Strikk tåa som helen. Ferdig omg 494.
Se også instruksjon for strikking av tå og hel under maskinstrikka sokker.
Mask tåa fint sammen (se maskinstrikka sokker), og sy den fint sammen.
Strikke andre stykket speilvendt.


STRØMPEBUKSE CA 2 ÅR.
Les generell info øverst på siden før du starter.

Den rødmelerte strømpebuksen er i Gjesdal baby ull, innstilling 8,1.
Den brun og grønn stripa er Dale babyull, innstilling 8,2.
Den stripa er strikka med 4 omg. i hver stripe, hel og tå ensfarget.

Opplegg 32-32 med hjelpegarn. (Husk å strikke andre stykket speilvendt)
14 omg. dobbeltkant.
Høyere bak 4+1 til omg 26.
Øk bak omg: 52-68-80-90, (nålene: 32-36).
Fra omg 93 øk i starten av hver omg. til omg. 110 (41-45).
Omg. 112: start med å felle i begge sider. 3 omganger- fell….til omg 148 (28-32).
Fra omg 148: 7 omg – fell i begge sider…. T.o.m. omg 225 ( 18-22)
Strikk rett ned t.o.m omg. 238.
Hel: Halvparten av nålene i hvilstilling… se strikking av sokker.
24 omg. lest.
Tåa som helen.
Ferdig omg 308
Mask pent sammen på tåa. Sy pent sammen i sidene og strikk motsatte stykket speilvendt.


STRØMPEBUKSE 0-6 MND.
Revidert 04.09.2016
Dale baby. Strikkefasthet 8,2.
Sisu. Strikkefasthet 8,1. Garnforbruk: I underkant av 100gram.

Rauma baby Panda innstilling 9

Opplegg (30-30)
14 omganger dobbeltkant.
Høyere bak: 4+ 1 til omg 26.
Øk en maske midt bak omg: 36-46-56-68 (30-34).
Fra omg 81 økes i starten av hver omg. til omg 95 (37-41)
Strikk to omganger og fell i hver side....til omg 115 (27-31)
Strikk fem omganger og fell i hver side…til omg 170 (16-20)
Hel: 6-6-6
14 omganger lest.
Tåa som helen. Ferdig omg 232?

17 kommentarer:

  1. Desse ser skikkeleg bra ut! Eg er imponert:) Og så har eg meir og meir lyst på strikkemaskin, når eg ser at det går an å bruke den til å lage ting....

    SvarSlett
  2. Åsukk....har lyst til å lage strømpebuske jeg også! men har ikke strikkemaskin, bare hendene, går det an?
    de er jo nydelige!

    SvarSlett
  3. Jepp Ann Helen det er veldig, veldig kjekt med strikkemaskin og du kan faktisk lage litt av hvert :)
    Sipusa, jeg er veldig dårlig på å strikke for hånd, men det går sikkert an, vel å bemerke med stor tålmodighet..men det har sikkert du :)

    SvarSlett
  4. Noe tull med google, kom bare inn som anonym...men pytt sann. Ha en fin dag! Hilsen Jorunn (kranmajola)

    SvarSlett
  5. Å, så flott! Takk skal du ha, denne skal prøves!

    SvarSlett
  6. Takk for oppskriften av strømpebukser m.m . jeg har akkuratt kjøpt meg maskin,å har nå prøvd meg på en bukse. Kan tro jeg ble fornøyd da jeg fikk det til.Håper jo at du vil komme med flere oppskrifter til maskinstrikk på din side, eller om du kan sende meg på mail. venkejohnsen@lyse.net på forhånd tuuuusen takk. Liker din blogg.Min blogg heter strikkesøm

    SvarSlett
  7. Hei.
    Takk og pris at jeg fant denne siden. Har letet lenge etter oppskrift på strømpebukse/ullbukse strikket på strikkemaskin. Har ikke strikket så mye på maskin så jeg lurer på hvis jeg skal strikke f eks dame str M. Er ikke sikker på hvordan jeg skal starte, hvor mange masker osv.
    Ser at i str 38-40 står det opplegg 42-42 hva betyr det? Håper på svar

    SvarSlett
  8. Sp hyggelig at du har lyst å strikke strømpebuksen. Er kanskje ikke noe nybegynnerprosjekt, men gøy at du vil prøve. 42-42 = 84 masker

    SvarSlett
  9. Hei.Jeg strikker mye i Sisu og Silja hvordan gjør jeg med str. da ser du bruker tykkere garn til voksen bukse. Jeg har en finstrikker å vil gjerne strikke en i str. L i Silja. Det var fine bukser og ei flott side du har:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.
      Hm...vet ikke. Har aldri strikket i Silja... tror du må lage en prøvelapp.
      Sisu strikker jeg også en del i.
      Har gitt bort den voksenbuksa jeg strikket så jeg får ikke sammenliknet...garnet var bare noe gammelt jeg hadde liggende.
      Lykke til. Har du blog der du legger ut strikkaplagg?

      Slett
  10. Tusen takk for at du delte denne oppskriften! Skal straks strikke strømpebukse til barna mine, og vil linke tilbake til nettsiden din når jeg blogger om det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Kan du ta en titt på nettsiden min og se på innlegget om strømpebuksen jeg har strikket. Jeg ønsker å legge ut oppskrift på bloggen min. Jeg har tatt utgangspunkt i din oppskrift, men jeg har endret en del slik at det passer et mye tynnere garn... Oppskriften min vil selvfølgelig henvise til din nettside. Er det ok?

      Slett
    2. Ikke noe problem :) Tar en titt på nettsiden din nå :)

      Slett
  11. så fin oppskrift skulle hatt en oppskrift til 11 år og voksen str 36 kan du hjelpe meg med det

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nei, dessverre kan ikke hjelpe deg med det akkurat nå, men tipper du kan bruke den i 38-40 og bruke feks sisu til str. 36. Har dessverre ikke 11år.

      Slett
  12. Kjempeflott ullbukse ��. E nybegynner på strikkemaskin å vet ikke helt om æ forstod hvordan du øker på rompa, mæn skal prøve. Har prøvd å søke på youtube, mæn fant ikke noe der. Ellers har youtube lært mæ masse om strikkemaskin.

    SvarSlett
  13. Tusen takk. Er bare å dra ut en nål i starten av hver omgang, prøv så er det bare å spørre 😄. Ja, YouTube er topp 👍🏻

    SvarSlett