MIN FERIEBY: KØBENHAVN

Forrige uke hadde jeg fem fantastiske dager i København.
Onsdag kveld og torsdag var jeg sammen med min gode venninne Randi som hadde tatt seg fri fra jobben sin i København for å være turist sammen med meg :).  Fredag surret jeg rundt på egenhånd før Lars, Alex og Marit Serianna kom om kvelden for å tilbringe helga i byen.

Den store sightseeingen sammen med Randi startet i "godteributikken"  Malika og Rosa,og ikke uventet fant jeg noen godbiter som ble med hjem. Vi falt begge for "ku-stoffet" og har en intern konkurranse på å få laget noe av det først...























Etter besøket hos Malika og Rosa ruslet vi mot Christiania, og på veien dit oppdaget vi med en tilfeldighet et galleri med en fantastisk samling av møbler fra ca 1960 til i dag. Her var det kjent dansk design som kan kjøpes av folk som har litt mer enn det de trenger i lommeboka. Vi andre må bare se... :) Link til Galleriet her.

Spaserturen vår i Fristaden Christiania startet i "det finere strøket". En milliardær har investert millioner av kroner i dette området. Kunstnere, arkitekter og folk som er litt mer alternative enn de fleste av oss, har fått mulighet til å bygge litt mer spesielle boliger enn det folk flest bor i. Ingen av husene er like, alle er bygd av gjenbruksmateriell og da sier det seg selv at arkitekturen er spesiell :).
Da vi kom nærmere "Pusher-street" foreslo Randi at jeg skulle legge vekk kamera... sikkert lurt...
Pga mange politirazziaer i området blir ikke stoff solgt åpenlyst, men lukta tilsa at det ikke hadde vært så vanskelig å få tak i noen gram.


Etter en rask lunsj var målet barokktårnet i "Vor Frelsers Kirke". Tårnet ble bygd midt på 1700 tallet, selve kirka 50 år tidligere. Vi gikk og vi gikk :) ..400 trappetrinn i trapper som ble smalere og smalere da vi nærmet oss toppen... Heldigvis var det ikke så mange turister denne dagen så vi slapp venting. På toppen ventet en fantastisk utsikt over hele byen og heldig for meg så hadde jeg med egen guide :)

Den fantastiske dagen ble avsluttet med et glass vin på hotellrommet med påfølgende middag.
Vi har lagt en slagplan, spent på om det blir noe av det.. ;) .
Heldige meg så har verdens beste venninne i København. Dette må bli en tradisjon :)



Klokken åtte fredag morgen la jeg ut på min egen sightseeing.
Bodde på Tivoli hotell like ved fisketorget. Fra hotellet til "Den lille Havfrue" tok det i underkant av et par timer å spasere. Havfruen var dagens første mål.
På vegen bortover var det mye fint å se på - bildet over viser Nyhavn, operaen og strandpromenaden.
Gikk 33600 skritt den dagen, blir nok en stund før jeg slår den rekorden :).


Edvard Eriksen brukte kona Eline som modell da han laget den 125 cm høye bronsestatuen "Den lille havfrue"  i 1913.
Skulpturen er basert på "Den lille havfrue" i H.C. Andersens eventyr. Havfruen er ikke laget med fiskehale,  men med "vanlige" føtter med finner.


Neste stopp: Rokokkoslottet Amalienborg, kongelig bolig siden slutten av 1700 tallet, og Marmorkirken ( byggestart 1740, ferdig 1894..)like ved. 


I gata som går bak Marmorkirka mot Kongens Nytorv (Store Kongensgade), fant jeg masse koselige butikker, bakeri og kafeer. Verdt og merke seg at noen av butikkene ikke åpnet før kl. 12.00.


Vanskelig å rangere stoffbutikker, men denne skal jeg helt klart tilbake til. ITA-textiles.dk.
Kjekt å komme til en butikk med kjempeservice, og hvor de helt klart kan sine saker.
Dama som dreiv butikken fortalte at hun hadde reist rundt i Norge og solgt stoffer engros i mange år så her var det heller ikke språkproblemer :). Neste gang skal jeg lage handleliste før jeg drar til denne butikken. Kom merkelig nok hjem bare med et par svarte stoffstykker til kjole fra butikken denne gangen.


København er jo kjent for sine flotte design og interiør-
butikker, og jeg var innom mange :).
Denne billigbutikken
skal jeg helt klart tilbake til: Notre Dame  . OK kvalitet til OK pris. Og masse som hadde lyst å bli med meg hjem :)






Mer shopping :) Jammen godt at jeg fikk bærehjelp hjem. Voksduker er jo veldig tungt, men det tenkte ikke jeg på der jeg stod i "Notre Dame" butikken og sa 2,5 meter av den, 2,5 av den.....
"Papirkalas" boka og koppehånddukene ble kjøpt på "Jolander" i Store Kongensgade. Glasstingene i en butikk som heter "SuperLove", der var det også veldig mye fint både klær og interiør.
Legoen bygde Alex og Marit Serianna i Legobutikken i Strøget (tre figurer, max fem biter 60 DKR).


Uterestaurant i Nyhavn i godt selskap var ikke feil :). Et yrende liv og god stemning.


Mange koselige plasser og gater i København. 
Kompagnistræde er uten tvil en av dem. 
Her ligger uterestauranter og små koselige butikker tett i tett.






Shopping, tivoli og sightseeing med kanalbåt og til fots.
Til slutt må jeg igjen tipse om denne uunnværlige appen: Stay.com.
Kjempefin reiseapp der kart og anbefalinger  er tilgjengelig offline. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar