Julebakst

Tilbake i Oslo etter en fantastisk fin førjulshelg på hytta. Hele min lille familie har vært i sving.

Som alltid på hytta: Nybakte rundstykker til frokost.
Juletreet ute er tent, juletreet inne handlet inn. Hytta er så og si ferdigpynta til jul, kakehuset er baka (må settes sammen når vi kommer opp igjen) og to slag kom i boks. Go start!

Siden mamma og pappa også kommer opp til jul blir det helt sikkert mer enn sju slag hos oss :)


Småkaker minner meg om barndommen. Når jeg baker Berits brune pinner tenker jeg på bestemor (Petra Vold) i Måndalen. Kokosmakroner og ananasbrus = søstra til bestemor: Margit på Nerheim (Tresfjorden) og hvite kakemenn har alltid vært barnas favoritt. I helga kom to av favorittene i boks: Berits brune og kakemenn. HURRA!

Mammas hvite kakemenn:
(Dette er en veldig stor porsjon, jeg pleier å halvere den :))
750 gr. sukker
1/2 liter vann
250 gr margarin, smuldres i kjk. maskin
2 1/2 ss hornsalt
ca 1 3/4 kg hvetemel (mer mel tilsettes på bakebordet)

180-200 grader 8-10 min



Berits brune pinner:
250 gr margarin
250 gr sukker
Røres sammen

1 eggeplomme
1 ss sirup
Tilsettes

2 ts kanel
2 ts vaniljesukker
1 ts natron
ca 6 dl hvetemel
blandes og røres i deigen

La deigen stå i 1 time. Deles i 3 eller 4. Rulles til en pølse som trykkes tynn utover stekeplaten.
Pensle med eggehvite og strø på hakka mandler og perlesukker.
180 - 200 grader, ca 12 min. Deles opp med pizzahjul med det samme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar