På mandag hadde 4A besøk av Rita, mamman til Kasper i klassen. Rita og Kasper lærte meg og ungene å "slindre", en fletteteknikk de hadde lært på Rørosmarknaden. I riktig "gamle dager", kanskje på 1800 tallet...pleide guttene på Røros å banke på døren hos jentene for forhåpentligvis å få seg et slindret bånd til å henge på jakkeslaget sitt. Jentene valgte selv om de ville gi gutten bånd. Var nok en viss status å ha mange bånd.......eller ble de stemplet rundbrennere..?
Jeg fortsatte hjemme samme kveld og utforsket teknikken på egenhånd.

Nå skal jeg prøve å forklare framgangsmåten. Følg med nå om du er interessert :)
Jeg har prøvd med 3, 5 og sju tråder. På bildene som viser framgangsmåten har jeg brukt 5 tråder. På dukken brukte jeg i utgangspunktet 15, men tre på hver side ble armer.
Max 7 tråder, eventuelt doble tråder.
Når jeg laget prøvebåndet mitt brukte jeg fem tråder. Jeg erfarte fort at mønsteret ble forskjellig etter hvilken fargekombinasjon jeg brukte, hvor mange tråder av hver farge og i hvilken rekkefølge trådene startet på fingrene.
Trådene legges dobbelt - like lange - og knytes sammen i enden. I enden knyttes en tråd som festes til en krok et eller annet sted.
Løkkene til trådene smettes på fingrene slik at du får tre løkker på ene hånden (pekefinger, langfinger og ringfinger) og to på den andre (langfinger og ringfinger). Pekefingeren skal alltid være fri på den hånden der det er to løkker. For å få pekefingeren fri, må du hele tiden flytte over trådene til langfinger og ringfinger.
Jeg kaller tråden på ringfinger der det er tre tråder for første tråd. Den ledige pekefingeren henter første tråd fra ringfingeren på motsatte hånd. De to gjenstående trådene flyttes et hakk bortover slik at pekefingeren blir fri. Denne pekefingeren henter første tråd på andre hånden.
Fortsett slik... Husk å stramme jevnt hele tiden. Var dette forstålig? Legg gjerne inn kommentarer som forbedrer forklaringen :)

2 kommentarer:

  1. Dette så spennende ut. Har ikke tid til og prøve nå, men link er lagret:)

    SvarSlett